top of page

Novosti

12 savjeta sportskog psihologa za uspon vaših mališana

6. prosinca 2023.

Odgoj djece donosi razne izazove, no uz prave smjernice, možete uspješno postaviti temelje za njihovu samostalnost i odgovornost. Pročitajte 12 savjeta magistra psihologije i sportskog psihologa Luke Škrinjarića, koji će vam pomoći u usmjeravanju vaše djece prema uspjehu.

1. Uvedite djecu u kućanske poslove postepeno  - prvo im pokažite kako da obave posao korak po korak. Zatim, neka vam dijete pomogne u tome. Potom neka vaše dijete obavi posao uz vaš nadzor. Jednom kada vaše dijete to savlada, spremno je krenuti samostalno.
2. Ne inzistirajte na savršenstvu – zadržite opušteniji pristup ali koji uključuje jasna i realna očekivanja, posebice za mlađu djecu. Zapamtite da su to vještine koje trebaju vremena da se nauče. Vi sigurno to možete napraviti brže i bolje od djece, no onda potkopavate njihovo savladavanje vještine. U protivnom biste mogli imati problema ako uskočite i učinite to umjesto njih, što bi potkopalo cijelu poantu.
3. Nemojte odgađati početak uključivanja – djeca su sposobnija nego što mislite i općenito imaju urođenu želju za pomaganjem jer time stječu osjećaj pripadnosti obitelji. Vještinu jedino mogu naučiti kroz rad.
4. Hvalite i bodrite dijete tokom provođenja aktivnosti – ne čekajte da posao bude gotov već hvalite i bodrite dijete dok je posao u tijeku. Konačni rezultat, posebno za malu djecu, nije toliko bitan već je važno da djeca shvate kako se cijeni njihov trud i angažman. Na primjer: ''Odlično si složio igračke u košaru, ponosna sam na tebe kako si se trudio da ih sve posložiš unutra.'' Na ovaj način učite ih da uspješnost povezuju s količinom truda koji ulože, a ne samo s konačnim rezultatom aktivnosti.
5. Budite dosljedni - kao i u ostalim odgojnim aktivnostima, dosljednost je ključ učenja novih navika. Ukoliko niste dosljedni djeca bi mogla početi odgađati poslove u nadi da će ih netko drugi obaviti umjesto njih.
6. Napravite tablicu zadataka – stavite samo zadatke primjerene dobi djeteta. Podijelite tablicu tako da je jasno što je čiji zadatak, koji je rok za obavljanje te prostor za kvačicu kada je zadatak gotov.  Tablicu stavite na vidljivo mjesto (npr. frižider) tako da ju svi mogu vidjeti i pratiti. Za stariju djecu možete imati dvije tablice: jednu za dnevne kućanske poslove i jednu za tjedne kućanske poslove.
7. Budite precizni s uputama - "Očisti svoju sobu“ može se tumačiti na mnogo načina. Umjesto toga, jasno komunicirajte upute: ''Igračke s poda vrati u kutiju. Knjige složi na policu. Prljavo rublje odnesi u košaru za rublje.''
8. Budite dobar uzor, radite zajedno – djeca uče gledajući vas, posebno ako vide da ste vi dosljedni u obavljanju kućanskih zadataka. Vodite ih kroz korake zajedno. Perite suđe zajedno s njima, pokažite im kako se mijenja žarulja ili sadi cvijeće. Na ovaj način kod djece koja su po prirodi znatiželjna, budite interes za različite aktivnosti. Ako stalno svatko radi odvojeno onda se aktivnost više čini kao posao a manje kao zajednički doprinos obitelji.
9. Mali zadaci, veliki utjecaj – ponudite prilike djeci da rade aktivnosti zajedno s vama. Pražnjenje vrećice od usisivača, pridržavanje posude za kolače ili ulijevanje deterdženta u perilicu rublja možda se čine kao mali zadaci, ali ovo uključivanje i osjećaj pripadnosti te stvarnog doprinosa izvršenju zadatka stvaraju temelje za samostalnu budućnost.
10. Ponudite izbor – za zadatke koji nisu iznimno važni ponudite im opciju odabira – ''Želiš li spremiti posuđe iz perilice ili pobrisati prašinu s police za knjige?''. Na ovaj način dajete im na važnosti te im omogućujete da sami donose odluke. 
11. Učinite aktivnosti zabavnima – upalite omiljene dječje pjesme, obucite ''čarobne rukavice'' i očistite sve one ''zločeste bakterije'' koje žive u umivaoniku. Ponekad organizirajte natjecanje – tko će prije upariti čarape ili prebrisati igračke od prašine. Na ovaj način uparujete nekoliko dječjih potreba – za igrom, pomaganjem, sudjelovanjem i uspješnom obavljanju zajedničkih zadataka.
12. Birajte bitke pametno ­– ne želite imati ulogu ''kontrolora kvalitete'' cijeli dan. Nastojte da ih ne mikro-upravljate kroz svaku aktivnost, već im ostavite slobodu da sami nauče najbolji način. I na kraju dana - ne pospremljena soba nije kraj svijeta. 😊
 
Uvodeći djecu u kućanske aktivnosti korak po korak, stvaramo temelje za njihov samostalan rast i razvoj. Poput treninga u sportskim aktivnostima, podrška tijekom procesa ključna je za postizanje uspjeha. Važno je, ne samo naglašavati konačne rezultate, već i cijeniti trud i angažman djeteta. Kroz dosljednost, tablice zadataka i učenje kroz igru, pružamo djeci priliku da se osamostale i preuzmu odgovornost za vlastiti napredak. U konačnici, prava pobjeda nije samo u postizanju cilja, već i u vlastitom putovanju prema osamostaljenju i uspjehu!


Luka Škrinjarić

bottom of page